Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Sunday, November 21, 2010

Stanley Bernard Samuel ke Sabah

Bekas penyerang kebangsaan Stanley Bernard Samuel semakin hampir untuk menyarung jersi Sabah, yang selama ini tanpa sebuah kelab selepas baru-baru ini menyertai kelab di Liga Super Indonesia, Persibo Bojonegoro.

Jika semuanya berjalan lancar, Sabah FA kemungkinan akan mendapatkan pemain mereka seawal Rabu depan. Bahkan hanya menunggu pen untuk berada di kertas, kerana kedua-dua belah pihak telah bersetuju mengenai hal perjanjian, walaupun secara verbal.

Hal ini ditegaskan oleh Stanley yang lahir di Kuala Lumpur ketika dihubungi oleh New Sabah Times Sports kelmarin.

"Saya cukup banyak tertarik dengan perpindahan ini kerana saya telah mendengar perkara yang baik tentang pasukan Sabah musim ini. Selain itu, aku gembira dengan apa yang mereka tawarkan kepada saya dan sekarang hanya menunggu menandatangani kontrak, yang saya belum lakukan,” kata Stanley, 23 tahun sebelum mendedahkan bahawa dia akan datang ke sini pada 9 Nov 2010.

"Alasan lain mengapa saya memutuskan untuk mengambil tawaran ini adalah kerana saya ingin bekerja dan bermain di bawah jurulatih yang baik, dan saya tahu dia adalah jurulatih yang baik," kata Stanley merujuk kepada jurulatih Sabah merangkap pengurus, Gary Phillips.

Stanley juga mendedahkan bahawa itu adalah Gary, jurulatih Sabah yang membawanya untuk promosi Liga Super pada tahun pertama dia beraksi dan menawarkan dia untuk datang dan bermain untuk Sabah.

Walaupun tidak ramai yang tahu bahawa ini adalah striker yang kurang dikenali, tetapi dia tidak asing dengan pasukan kebangsaan yang mewakili negara pada peringkat sekumpulan usia dengannya sebelum bergerak meningkatkan prestasi.

Dia telah ditawarkan ke Sekolah Sukan Bukit Jalil selama tiga tahun semasa usia remajanya sebelum membuat debut seniornya untuk Kuala Lumpur pada usia 18 tahun.

Selepas menyertai pasukannya itu, dia menandatangani untuk menyertai UPM-MyTeam dan bermain untuk semusim dengan kelab itu pada tahun 2009.

Sayangnya Stanley, pihak kelab telah memutuskan untuk menarik keluar dari Liga Malaysia kerana menyimpulkan ada pihak telah mendorongnya untuk membuat langkah berani dan menghadiri persidangan dengan pihak India I-Kumpulan Sporting Clube de Goa.

Dia melakukannya sendiri, membiayai tanggungannya dengan susah payah menggunakan wangnya sendiri tapi usahanya dihargai ketika dia memperoleh kontrak dengan pihak kelab (November lepas).

Setelah kontrak berakhir dengan pasukan terbabit (Julai terkini - 2010), Stanley berani menuju ke Indonesia di mana ia berjaya menandatangani kontrak dengan pasukan Liga Super Indonesia, Persibo Bojonegoro (pada bulan Ogos).

Namun disebabkan ada beberapa masalah teknikal, dia hanya beraksi sebentar sahaja dan dibiarkan tanpa kelab sehingga tawaran itu datang dari pasukan Sabah.

Bagi Gary Philips pula, Stanley adalah salah satu dari lebih setengah pemain Gary telah memikatnya ketika dia cuba untuk menguatkan pasukannya untuk menghadapi cabaran baru dalam Liga Super di mana Sabah akan beraksi setelah lima tahun menunggu.

Selain Stanley, bekas striker Sabah, Jeremy Danker Matthew juga akan datang ke sini untuk percubaan dan diharapkan berada di sini pada bila-bila masa mulai sekarang.

Gary juga menyasarkan seorang penjaga gawang dan beberapa pemain pertahanan serta pemain tengah atau pemain sayap tapi Aussie itu masih samar ketika ditanya tentang sasaran pemainnya itu.

Setakat ini, Gary telah menandatangani dua bekas pemain Sabah, Zuraindey Jumai yang bermain untuk barisan tengah Perlis pada dua musim terakhir dan bekas pemain kebangsaan Sumardi Hajalan yang bermain di bek kiri tetapi juga boleh bermain di posisi tengah.

Pasukan Sabah kembali menjalani latihan mereka untuk musim baru sejak Isnin lalu di Stadium Likas.


http://malayatigerfootball.blogspot.com/2010/11/stanley-bernard-samuel.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalayaTigerFootball+(Malaya+Tiger+Football)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails