Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Friday, December 11, 2009

'Misi hidup atau mati'


RAJAGOBAL (berdiri dua kanan) memantau sesi latihan kecergasan pemainnya sebagai persediaan menghadapi perlawanan penting menentang Thailand hari ini.


Mampukah skuad bola sepak negara menumbangkan gergasi Asia Tenggara, Thailand hari ini?

Bukan mahu mempersoal kemampuan anak-anak buah K. Rajagobal itu tetapi berdasarkan rekod pertemuan kedua-dua pasu- kan di pentas Sukan SEA sejak edisi 2001 di Kuala Lumpur, skuad negara masih belum mampu mencipta kemenangan ke atas Thailand.

Untuk rekod, skuad negara kendalian Allan Haris ketika itu tewas 0-1 kepada Thailand pada final temasya Sukan SEA 2001 di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, kedua-dua pasukan tidak bertemu pada Sukan SEA 2003 di Vietnam.

Pada temasya 2005 di Filipina, skuad negara bimbingan Norizan Bakar tewas 1-2 kepada Thailand dalam saingan peringkat kumpulan.

Di Korat, Thailand dua tahun lalu, skuad negara yang dibimbing B. Sathianathan, tidak berentap dengan Thailand.

Bagaimanapun, itu sekadar rekod dan hari ini, skuad negara kembali 'dipertemukan' dengan Thailand dalam misi memburu slot separuh akhir temasya Sukan SEA XXV.

Pertembungan dalam aksi terakhir Kumpulan A di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional itu ibarat misi hidup atau mati bagi anak-anak buah Rajagobal.

Andai tewas atau seri sekalipun, mereka sudah boleh berkemas awal untuk pulang ke tanah air.

Namun, pastinya kem bola sepak negara tidak mahu langkah mereka terhenti pada peringkat kumpulan, sekali gus menghancurkan impian mereka merangkul pingat emas buat kali pertama sejak temasya 1989 di Kuala Lumpur.

"Saya harus akui perlawanan menentang Thailand ibarat 'misi hidup atau mati' skuad negara. Kita sudah tiada pilihan lain kecuali menang ke atas Thailand.

"Yang penting, pemain saya dapat menghadapi perlawanan itu dengan tenang dan me- ngikut setiap arahan yang saya berikan. Kami kena hadapi perlawanan itu dengan sikap positif tanpa ada sebarang tekanan," kata Rajagobal ketika ditemui semalam.

Bagi menghadapi Thailand, skuad negara agak tempang di barisan serangan apabila pe- nyerang, Zaquan Adha Abd. Radzak yang masih mengalami sakit mata tidak dapat beraksi kerana menjalani hukuman penggantungan dua perlawanan.

Tempat Zaquan dijangka diisi Abdul Manaf Mamat untuk bergandingan dengan Norshahrul Idlan Talaha.

"Setakat ini, saya berpuas hati dengan prestasi Manaf dan Norshahrul di barisan sera- ngan. Tidak mustahil mereka akan berada dalam percaturan saya bagi menghadapi Thailand nanti," kata Rajagobal yang sedikit pening tentang siapa yang bakal diberi tanggungjawab menjaga gawang.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails