Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Friday, December 11, 2009

Farizal atau Sharbinee?

Andai pengalaman jadi ukuran, penjaga gol skuad bola sepak negara, Farizal Marlias bakal menjadi pilihan berbanding rakan seposisinya, Sharbinee Allawee (gambar) pada aksi menentang Thailand hari ini.

Pada temasya Sukan SEA XXV, Farizal mendapat kepercayaan jurulatih K. Rajagobal untuk menjadi penjaga gol utama sementara Shar- binee bertindak sebagai penjaga gol simpanan skuad negara.

Kini kedua-dua penjaga gol muda negara itu dilihat berada pada prestasi terbaik menjelang pertemuan penting menentang Thailand pada aksi terakhir Kumpulan A di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional petang ini.

Farizal yang juga penjaga gol Perlis beraksi ketika skuad negara membelasah Timor Leste 11-0 pada aksi pembukaan Kumpulan A minggu lalu.

Dia sekali lagi diturunkan ketika skuad negara tumbang 1-3 kepada Vietnam pada perlawanan penuh kontroversi ekoran pergaduhan yang melibatkan anak-anak buah Rajagobal dengan pengadil dari Korea Selatan, Kim Jong Hyeok.

Bagaimanapun, tindakan Farizal yang didakwa membaling botol ke arah pengadil menyebabkan dia dikenakan hukuman penggantungan satu perlawanan dan secara auto- matik dia tidak dapat diturunkan ketika skuad negara menentang Kemboja.

Ketiadaan Farizal menyebabkan Rajagobal menurunkan Sharbinee sebagai penjaga gol utama ketika berdepan dengan Kemboja yang menyaksikan skuad negara mencipta kemenangan 4-0.

"Saya gembira kerana dapat membantu Malaysia meraih kemenangan ketika menentang Kemboja seterusnya membuka peluang kami untuk mara ke separuh akhir.

"Apabila diberitahu oleh jurulatih saya akan diturunkan bagi menggantikan Farizal pada perlawanan dengan Kemboja, saya cukup gembira dan tidak sabar beraksi.

"Alhamdulillah, saya dapat beraksi dengan baik dan amat berpuas hati dengan prestasi saya pada perlawanan itu," kata Sharbinee yang bersaing dengan Farizal dan Syed Adney Syed Hussein untuk mendapatkan tempat dalam skuad negara ke Laos.

Sharbinee dianggap antara wira skuad negara pada pertemuan dengan Kemboja kerana dia berjaya menafikan beberapa percubaan berbahaya pihak lawan termasuk menyelamatkan satu sepakan penalti Kemboja.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails