Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Thursday, October 15, 2009

Liga Bolasepak di Vietnam dan Thailand sepintas lalu

Setelah berkelana di Laos dan Vietnam untuk 2 kejohanan, Harimau Muda tiba di KLIA petang semalam. Pencapaian cemerlang di Laos agak tercalar dengan kegagalan Harimau Muda melepasi pusingan awal Piala Newspaper di Vietnam.
Apa yang pasti pasukan China dari segi teknikal dan taktikal masih terlalu kuat untuk pasukan negara namun jurang jaringan sudah berkurangan, kita tidak lagi menjadi pasukan belasahan jaguh-jaguh Asia.

Pasukan Harimau Muda memberi harapan baru kepada masa depan bolsepak negara.

Menentang negara-negara Asia Tenggara seperti Thailand,Vietnam dan Myanmmar pasukan Malaysia kembali digeruni. Walaupun 3 kejohanan lepas (bermula dengan AFF U18) belum boleh dijadikan ukuran sebenar, namun pasukan rantau ini mula sedar Malaysia juga berada setaraf dengan mereka, malah mempunyai ramai para pemain muda yang cukup berbakat dengan kemahiran yang tinggi.

Berdasarkan pemerhatian dari 3 kejohanan ini, Vietnam akan terus meninggalkan kita jika barisan kepimpinan sukan tidak mengambil tindakan serius dalam memajukan bolasepak negara.V-League mereka lebih kompetitif dengan ramai pemain import yang berbakat. Tidak hairanlah apabila Kelab wilayah Binh Duong membelasah Kedah dengan agregat 8-2 di AFC Cup baru-baru ini. Vietnam sekarang amat berbangga dengan penyerang mereka Le Cong Vinch yang bermain untuk kesebelasan utama Leixoes di Liga Portugal.

Pada musim lepas V-League berjaya menarik lebih 1.8 juta penonton ke Stadium daripada 182 perlawanan. 14 pasukan dalam liga mereka membelanjakan hampir RM60 juta untuk pasukan mereka. Purata gaji pemain RM3,700.00 sebulan, Le Cong Vinch menerima bayaran tertinggi RM8,000.00. Berbeza dengan kita dimana purata pemain menerima bayaran RM5,000.00 disamping beberapa pemain utama pasukan menerima hampir RM20,000.00 sebulan.
V-League berjaya menarik lebih 70 pemain luar, 39 pemain datang dari Brazil, selebihnya dari Cameroon, Nigeria,Ghana,Argentina dan Thailand. Nampaknya peminat mempunyai selera yang tinggi terhadap mutu pemain daripada luar. V-League bukanlah lambakan pemain-pemain fizikal daripada Afrika sahaja.

Thailand juga menstrukturkan semula liga mereka yang kelihatan kurang berjaya dalam 2,3 musim yang lalu. Peminat-peminat tempatan mereka menjadi keliru dengan format 2 liga, dimana satu liga untuk kelab-kelab/entiti yang berasaskan kerajaan seperti kelab Thai Air Force dan Tobacco Monopoly. Manakala satu lagi Liga berasaskan Province. Sekarang mereka memansuhkan liga dari kategori pertama itu, ini bermakna penyokong mengucapkan selamat tinggal kepada kelab tersebut termasuklah Kelab Bangkok Bank dan krung Thai Bank. Kini peminat menumpukan perhatian kepada province seperti Bangkok United, Chula United. Para penyokong kembali memenuhi Stadium, media mula membuat liputan meluas manakala penaja kembali memenuhkan tabung pasukan-pasukan yang bertanding.

Malaysia mempunyai persekitaran yang sama, sumber yang sama, kecerdikan yang tidak jauh berbeza, banyak yang kita boleh belajar dari mereka jika kita mempunyai sikap ingin belajar dan menganalisa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails