Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Wednesday, October 14, 2009

Hanya 4 pasukan daftar Liga M 2010 ? Liga M 2010 kemungkinan tidak akan berjalan




Liga M 2010 kemungkinan tidak akan beroperasi berikutan beberapa pasukan menghadapi masalah kewangan yang agak serius dan mengancam menarik diri selain tidak mampu mematuhi peraturan baru FAM yang mensyaratkan supaya setiap pasukan mendepositkan beribu2 ringgit sedangkan kantung mereka telah menjadi kering.. Satu kemungkinan bahawa kita bakal menyaksikan tiada lagi aksi liga M pada tahun 2010.. Ini bermakna bolasepak malaysia semakin tiada masa depan...


DENGAN tempoh pendaftaran tamat beberapa jam sebelum 12 tengah hari ini, penganjuran Liga Malaysia musim depan mencetus tanda tanya gara-gara hanya empat pasukan sahaja sudah mendaftarkan diri.

Juara Liga Super, Selangor menjadi antara empat pasukan awal mengesahkan penyertaan bersama dua pasukan elit, Johor FC, Johor dan Majlis Perbandaran Muar (saingan Piala FAM) sebelum pendaftaran ditutup jam 12 tengah hari ini.

Dua lagi pasukan yang bernaung di bawah Persatuan Bola Sepak Selangor, PKNS dan Proton, dijangka mengikuti jejak langkah mereka selepas segala urusan hitam putih dikemaskinikan Jawatankuasa Pertandingan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Melihat kecenderungan warga Malaysia untuk menunggu sehingga saat terakhir untuk menyelesaikan sebarang urusan, keadaan ini jelas sesuatu yang tidak menghairankan.

Tapi di sebalik andaian itu, tersingkap alasan sebenar yang menghalang beberapa pasukan berbuat demikian iaitu belenggu masalah kewangan.

FAM sebelum ini mengumumkan setiap pasukan Liga Super perlu mengemukakan dokumen sebagai bukti mereka mempunyai dana RM2.5 juta selain deposit RM150,000 manakala pasukan Liga Perdana harus ada dana RM1.5 juta dan deposit RM100,000 dengan pasukan Liga FAM perlu ada RM500,000 dan deposit RM30,000.
Bagi Persatuan Bola Sepak Melaka (Mafa), syarat itu jelas sukar dipatuhi ketika mereka kini menanggung hutang RM1.9 juta.

Walaupun tidak menyatakan secara terus hasrat menarik diri, Setiausaha Eksekutif Mafa, Jamal Sharif menyerahkan kepada budi bicara FAM memutuskan sama ada menerima penyertaan mereka, musim depan.

"Kami tidak membuat permohonan menarik diri tetapi terpulang kepada budi bicara FAM menerima penyertaan kami. Sehingga kini, kami menanggung hutang RM1.9 juta dan tidak melihat bagaimana kami mampu menyelesaikannya dalam tempoh terdekat ini," katanya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails