Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Wednesday, October 14, 2009

Piala Malaysia – Kelantan Menang Besar, Selangor Tewas Perlawanan Terakhir, Kedah gigit jari.






Saingan kumpulan Piala Malaysia sampai ke kemuncaknya malam tadi dengan beberapa keputusan mengejut dicatatkan oleh pasukan-pasukan yang bertanding dalam usaha terakhir mereka merebut tempat ke peringkat suku akhir.

Selangor yang telahpun mengesahkan tempatnya ke peringkat suku akhir gagal mengekalkan rekod kemenangan 100% mereka apabila tewas mengejut 2-3 kepada Kuala Muda Naza dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium Darul Aman, Alor Setar.

Kemenangan ini bermakna Kuala Muda Naza turut melayakkan diri ke peringkat suku akhir Piala Malaysia setelah memungut 12 mata dan berjaya menyelitkan diri dalam senarai lapan pasukan terbaik.

Kelantan pula terus gah menguasai tampuk Kumpulan E apabila membelasah ATM 5-0 di Stadium Sultan Mohamed Ke-IV, Kota Bharu sekaligus meneruskan persembahan cemerlang di bawah bimbingan jurulatih baru, B. Sathianathan yang juga bekas ketua jurulatih kebangsaan. Kelantan adalah pasukan pertama yang layak ke suku akhir dan menamatkan saingan selaku juara kumpulan dengan memungut 15 mata.

Perlis turut menempah tempat ke peringkat suku akhir apabila menewaskan pendahulu Kumpulan A, KL Plus 1-0 di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras dan kini memungut 13 mata, sama seperti KL Plus.

Terengganu yang mengharapkan untuk mencatat kemenangan bagaimanapun hampa apabila tumbang 0-2 kepada Negeri Sembilan di Stadium Tunku Abdul Rahman Paroi namun mereka bernasib baik apabila 12 mata yang dipungut sebelum ini sudah cukup mengiringi skuad Hoben Jang Hoben ke suku akhir.

Paling malang, Kedah yang gagal melayakkan diri ke suku akhir walaupun mereka membelasah Pulau Pinang 4-0 di Stadium Batu Kawan. Ini juga bermakna Kedah gagal mempertahankan kejuaraan yang dimenangi mereka tahun lalu.

Perak turut hampa apabila sekadar seri 1-1 dengan Johor FC di Stadium Perak, Ipoh. Pungutan 11 mata pasukan ini gagal menempatkannya dalam senarai lapan pasukan terbaik yang mara ke suku akhir Piala Malaysia.

Berikut adalah lapan pasukan yang mara ke suku akhir Piala Malaysia.

1. KL Plus.
2. Perlis.
3. Negeri Sembilan.
4. Terengganu.
5. Johor FC.
6. Selangor
7. Kuala Muda Naza.
8. Kelantan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails