Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Sunday, January 2, 2011

LIGA MALAYSIA 2011

FAM umum penaja baru hari ini

PENAJA baru bagi saingan Liga Malaysia (Liga M) 2011 akan diumumkan secara rasmi oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) hari ini.

Kontrak Telekom Malaysia Berhad (TM) yang menggantikan Dunhill selaku penaja utama Liga M sejak musim 2004 akan berakhir pada 26 Januari ini dan ia tidak akan diperbaharui.

Maka saingan terunggul bola sepak tempatan itu bakal mengalami penjenamaan baru dengan tampil mempamerkan label penaja baru menggantikan TM.

Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa berkata, pengumuman siapakah yang akan menjadi penaja utama Liga M 2011 hanya akan dibuat selepas mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif FAM hari ini.

“Esok (hari ini) kita ada mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif yang akan dipengerusikan Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

“Dalam mesyuarat itu nanti, kita akan memuktamadkan hal penaja baru ini,” katanya pada Majlis Taklimat dan Undian Liga M 2011 di Bukit Jalil petang semalam.

Desas-desus mengatakan bahawa syarikat telekomunikasi terkemuka, Maxis bakal menjadi penaja baru Liga M bermula musim 2011 tetapi sejauh mana kebenarannya hanya akan terjawab hari ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin memberitahu, terdapat tiga stadium tidak memenuhi kriteria pencahayaan lampu limpah manakala dua lagi stadium menghadapi masalah bilik persalinan pemain.

“Tiga stadium yang mempunyai kecerahan lampu limpah yang kurang daripada 800 lux ialah Stadium Sultan Muhammed Ke-IV (Kota Bharu), Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah (Kuala Terengganu) dan Stadium JCorp (Pasir Gudang).

“Surat amaran telah diberi kepada pihak terbabit dan kita akan buat pemeriksaan kedua pada 6 Januari ini. Jika masih belum diperbaiki, tindakan akan diambil,” tegas Hamidin.

Jelas Hamidin lagi, pengumuman mengenai hala tuju Liga M 2012 yang bakal menampilkan banyak perubahan termasuk kemungkinan kemasukan pemain import dan formatnya akan dibuat dalam tempoh dua bulan ini.

KOSMO

Selangor, Kelantan buka tirai Liga M

Selangor dan Kelantan akan membuka tirai kempen Liga Malaysia 2011 dalam perlawanan sumbangsih merebut Piala Sultan Ahmad Shah sebelum memulakan aksi dalam Liga Super musim ini.

Perlawanan bakal berlangsung pada 29 Januari ini di Stadium Shah Alam, pukul 8.45 malam.

Dua pasukan tersebut adalah antara 14 pasukan yang bakal berentap dalam Liga Super bagi mendapatkan gelaran yang sebelum ini menjadi milik Selangor untuk tempoh dua tahun berturut-turut sejak dari 2009.

Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa berkata, terdapat dua lagi liga yang bakal berlangsung pada pada tahun ini selain Liga Super.

Antaranya, Liga Perdana yang bakal disertai oleh 12 pasukan dan Piala FA melibatkan penyertaan 29 pasukan.
''Jadual yang dirangka ini membolehkan pasukan yang mempunyai pemain kebangsaan menurunkan pemain mereka tanpa sebarang masalah di peringkat Liga Super dan Liga Perdana.

''Namun pada perlawanan Piala FA, pasukan yang mempunyai pemain kebangsaan tidak dapat menurunkan pemain mereka sekiranya dapat meneruskan aksi di pusingan kedua bagi membolehkan pemain kebangsaan beraksi di peringkat kelayakan Sukan Olimpik,'' kata Annuar kepada pemberita selepas tamat majlis undian Liga Malaysia 2011 di Bukit Jalil, semalam.

Hadir sama Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azuddin Ahmad dan Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin.

Sementara itu, Hamidin memberitahu masih terdapat tiga lagi Stadium yang belum melepasi kelayakan yang dikehendaki untuk digunakan sepanjang perlawanan dalam Liga Malaysia tahun ini.

''Ada antara stadium tidak mencapai kecerahan lampu yang dikendaki selain mempunyai bilik persalinan pemain yang kurang selesa.

''Pihak saya akan terus menjalankan penilaian susulan terhadap stadium-stadium berkenaan bagi membolehkan tempat tersebut digunakan dengan lebih selesa kerana kadang-kala pihak pengurusan stadium sendiri tidak sedar bahawa stadium mereka tidak mencapai kualiti yang dikehendaki,'' jelas Hamidin.

UTUSAN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails