Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Tuesday, November 23, 2010

Piala AFF bukan untuk pemain muda




Piala AFF kini telah berkembang menjadi pertandingan bolasepak terbesar di asia tenggara yang diikuti oleh berjuta-juta penonton di seluruh Asia Tenggara.

Maka adalah ‘wajib’ bagi Malaysia untuk menurunkan kesebelasan terbaik negara dalam pertandingan ini yang tidak mengenakan apa-apa sekatan pada usia pemain tersebut.

Namun adakah Malaysia berbuat demikian?

Pasukan yang paling ramai mewakili negara di dalam skuad Piala AFF bukanlah antara yang terbaik di malaysia. Sebaliknya pasukan yang paling ramai memiliki wakil ialah pasukan bawah 21 tahun negara, dengan jumlah 8 orang pemain.

Malah skuad Piala AFF negara boleh dikatakan lebih menyerupai skuad peringkat umur kerana 22 daripada keseluruhan 30 ahli skuad hanya berusia 23 tahun dan ke bawah.

Malaysia bagaimanapun lebih ‘berani’ mengambil risiko tersebut dan gagal. Ketika Piala Tiger 2002, 14 daripada 20 ahli skuad bimbingan Allan Harris berumur 23 tahun dan ke bawah.

Pencapaian terbaik Malaysia di Kejohanan AFF ialah layak ke perlawanan akhir ketika edisi sulungnya pada tahun 1996. Itupun meraih tempat ke-2.

Maknanya malaysia tidak pernah menang dalam Piala AFF ini. Dan peminat pasti mengharap tahun ini menjadi milik malaysia.

Para peminat, mahupun para pemain muda sendiri, pasti akan bertambah yakin sekiranya skuad negara diketuai pemain-pemain berpengalaman.

Dengan hanya tinggal beberapa hari saje lagi Semoga Skuad Malaysia mampu membuat yang terbaik demi negara.

Tanah Tumpahnya Darahku.!!!!


Artikel ini telah diubah daripada artikel yang asal....
http://rimauxi.wordpress.com/aff-cup-never-send-boys-to-do-mens-job/



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails