Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Thursday, July 15, 2010

malaysia - indonesia 2026???????????

Kita mungkin bida kejohanan 2026

KUALA LUMPUR - Kelmarin, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek mengumumkan cadangan menganjurkan kejohanan bola sepak Piala Dunia bersama Indonesia.

Semalam, beliau mengumumkan tarikh yang lebih spesifik iaitu kedua-dua negara mungkin menawarkan diri sebagai tuan rumah untuk kejohanan 2026.

Cadangan beliau ternyata mendapat pelbagai reaksi. Ada yang menyokong dan ada juga yang memperlekehkan cadangan tersebut, yang disifatkan hanya 'mimpi' bukannya impian.

Namun, Ahmad Shabery berkata, kejayaan Afrika Selatan menganjurkan Piala Dunia 2010 menjadi inspirasi buat Malaysia dan Indonesia.

''Jika Afrika Selatan mampu menyediakan sebuah pasukan yang kuat untuk Piala Dunia, mengapa tidak kita negara-negara di rantau Asia Tenggara,'' katanya.

Beliau menghadiri Program Titian Muhibbah dan pengenalan Bandung Games 2010 di sini, semalam.

Hadir sama Menteri Pemuda dan Olahraga Indonesia, Dr. Andi Mallarangeng serta delegasi.

Menurut Ahmad Shabery, sekiranya hajat tersebut dapat direalisasikan, ini bermakna Malaysia dan Indonesia mempunyai tempoh 16 tahun untuk mempersiapkan pasukan bola sepak masing-masing.

Jelasnya, tempoh tersebut cukup panjang untuk membuat persiapan, terutamanya membentuk sebuah pasukan yang mantap bagi menghadapi saingan Piala Dunia.

''Kita mampu membina sebuah pasukan yang kuat. Dengan bajet yang mencukupi, saya yakin kita boleh membentuk sebuah pasukan yang kuat,'' ujarnya.

Beliau berkata, FIFA juga perlu meluaskan skop penganjuran Piala Dunia seperti di Asia Tenggara dan tidak hanya bertumpu kepada benua yang memiliki pasukan yang kuat dalam sukan itu.

Sementara itu, Dr. Andi yang diajukan soalan sama berkata, sudah tentu tahap permainan pasukan bola sepak kedua-dua negara perlu dipertingkatkan, sebelum bersedia untuk menjadi penganjur Piala Dunia.

''Buat masa ini, tahap permainan bola sepak di rantau ini masih terlalu rendah dan banyak usaha yang perlu dilakukan untuk membangunkan sukan tersebut di Asia Tenggara,'' katanya.

Menurut beliau, perundingan dengan Kerajaan Malaysia juga perlu diadakan bagi mencapai kata sepakat dalam usaha untuk melobi menjadi penganjur Piala Dunia kepada FIFA.

http://utusan.com.my/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails