Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Friday, December 18, 2009

Sukan SEA: Kemarau 20 tahun Malaysia berakhir, lunas dendam ke atas Vietnam

tahniah....penantian berakhir..


Stadium Nasional Loas.

Malaysia mengakhiri kemarau 20 tahun untuk memenangi pingat emas acara bola sepak lelaki Sukan SEA apabila berjaya menewaskan Vietnam 1-0 pada perlawanan akhir yang baru berakhir.

Skuad bola sepak bawah 23 negara mencipta sejarah Sukan SEA apabila menang emas pertama selepas kali terakhir dilakukan 20 tahun lalu. Jaringan gol sendiri pemain Vietnam memberikan peluang untuk Malaysia memperoleh emas dalam acara akhir bola sepak lelaki Sukan SEA ke-25. Kali terakhir skuad negara menang emas ialah di Temasya Kuala Lumpur 1989.

Kali terakhir Malaysia memperoleh pingat emas dari acara bola sepak ialah pada edisi di Kuala Lumpur, 20 tahun lepas di bawah bimbingan jurulatih dari Britain, Trevor Hartley. Sejak emas edisi 1989 (Kuala Lumpur) itu, Malaysia hanya mampu meraih perak pada edisi 2001 (Kuala Lumpur) apabila format pertandingan temasya dwi-tahunan ini diubah kepada pasukan Bawah 23 tahun dan kemudian memperoleh gangsa pada edisi 2003 (Vietnam) dan 2005 (Filipina)

Perlawanan petang tadi (6.00 petang waktu malaysia- 5.00 petang waktu Loas ) adalah perlawanan yang sangat mendebarkan seluruh rakyat Malaysia. (yang minat bola sepak laa). Dan pastinya kemenangan ini adalah HADIAH TAHUN BARU yang paling menggembiraakan.

Dalam meniti ranjau dalam menuju ke perlawanan akhir ini, Pasukan Malaysia juga mencatat sejarah paling manis dan bergaya apabila berjaya menewasakan Pasukan Thailand dengan keputusan 2-1 menewaskan Thailand. Kemenangan itu bermakna, Thailand tersingkir lebih awal dan gagal ke separuh akhir buat pertama kali dalam tempoh lebih 30 tahun acara bola sepak Sukan SEA. Sekalung penghargaan buat jurulatih K. Rajagobal!


ULASAN PERLAWANAN

Apabila sebaik saja pengadil daripada Thailand, meniup wisel permulaan pada petang tadi, nescya pemain-pemain anak buah K.Rajagobal begitu kehilangan rentak. Dalam jangkamasa 20 minit pertama, pasukan Malaysia diserang bertubui-tubi ke kubu Malaysia, teutama gandingan mantap pemain Vietnam, yang dikemudi oleh pemain berjesri 13, iaitu Quang hai Nguyen, (juga ketua pasukan Vietnam).

Namun kekentalan pertahanan Malaysia yang dapat mengekang serangan bertubi-tubi oleh pemain-pemain Vietnam oleh, Aidil Zafuan Abd. Razak, Nasriq Baharom, Azmi Muslim telah menafikan percubaan Vietnam ke mendapatkan gol harus diberi pujian. Pujian harus juga diberi kepada penjaga gol Malaysia, Sharbinee Allawee Ramli yang berjaya menyelamatkan beberapa percubaan yang mencemaskan dalam usaha untuk menafikan gol Vietnam.

Pada Separuh masa kedua pula, Jurulatih Malaysia K.Rajagobal telah menukarkan corak permainan pasukan Malasyia daripada corak bertahan kepada corak menyerang, Penguasaan bahagian tengah yang sangat berkesan dengan gandingan K. Gurusamy, S. Kunanlan serta Baddrol Bakhtiar telah banyak membuka ruang untuk penyerang Norshahrul Idlan Talaha, Ahmad Fakri Saarani menciptakan peluang untuk menjaringkan gol.

Dalam minit yang ke 75, K Rajagobal telah mengeluarkan Azmi Muslim dengan memasukkan penyerang terkenal negara Zaquan Adha Abd. Razak - ( pada mula tertanya-tanya juga kenapa pemain pertahanan di keluarkan dan digantikan dengan penyerang). Namun K.Rajagobal sangat mengetahuinya, dia kan coach..).Dengan formasi 4-4-2 menjadi duri dalam daging kepada pemain-pemain Vietnam.

Jaringan gol Malaysia tersebut berpunca daripada kelam kabut di hadapan gawang gol Vitenam. dan sepakan dalam jarak 25 meter Norshahrul Idlan Talaha telah terkena badan pemain Vietnam, iaitu pemain berjersi no. 5, iaitu Minh Chau Nguyen sekaligus telah menewaskan penjaga gol, Duc Cuong Tran yang (terus terang anaklaut katakan sepatutnya sudah dikeluarkan akibat kecederaan bahagian bahu .


1. Farizal Marlias - Penjaga gol
2. Sharbinee Allawee Ramli - Penjaga gol
3. Sabre Mat Abu - Pertahanan
4. Asraruddin Putra Omar - Pertahanan
5. Nasriq Baharom - Pertahanan
6. Aidil Zafuan Abd. Razak - Pertahanan
7. Azmi Muslim - Pertahanan
8. Mazlizam Mohamad - Pertahanan
9. Muslim Ahmad - Pertahanan
10. Mahali Jasuli - Tengah
11. Safiq Rahim - Tengah
12, Amar Rohidan - Tengah
13. K. Gurusamy - Tengah
14. S. Kunanlan - Tengah
15. Amirulhadi Zainal - Tengah
16. Baddrol Bakhtiar - Tengah
17. Zaquan Adha Abd. Razak - Penyerang
18. Norshahrul Idlan Talaha - Penyerang
19. Ahmad Fakri Saarani - Penrang
20. Abdul Manaf Mamat - Pen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails