Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Sunday, October 25, 2009

Penyu Bagi Gergasi Nangis

PENYU PADAMKAN IMPIAN SELANGOR DAKAP EMPAT PIALA





Kuala Terengganu. 24hb Oktober 2009. Terengganu memadam hasrat Selangor untuk membolot semua piala pertandingan Liga Malaysia 2009 apabila menundukkan lawan melalui sepakan penalti 5-4 setelah terikat 1-1 (agregat 2-2) malam tadi.

Stadium Sultan Ismail yang penuh sesak dengan kebanjiran para peminat kedua2 pasukan menjadi gegak gempita apabila Manaf Mamat pada minit ke11 dengan bersahaja menyudahkan hantaran pendek Ashaari tanpa dapat dihadang oleh Khairul Anuar dan Hamsani. Asakan awal Penyu sebelum itu pada minit2 awal gagal membuahkan sebarang hasil biarpun terus menekan sang pelawat. Ashaari seharusnya memadam lebih awal api perjuangan Selangor apabila dengan menarik mengelecek tiga pertahanan mereka namun tendangannya tepat ke dakapan Hamsani.

AmirulHadi dikeluarkan kerana kecederaan pada babak awal dan D Surendran dimasukkan untuk menambah sengat dibahagian sayap pasukan Selangor. Safee yang kurang menjadi ternyata mensia2kan peluang terhidang pada minit ke 28 dengan tendangan terus ke penjaga gawang Terengganu. Khairul Izwan seharusnya lebih tepat dalam menyudahkan sepakan sudut Zairo tetapi memilih untuk menanduk serong daripada gawang selang 3 minit kemudian. Amri hampir mencipta nama pada minit akhir perlawanan namun tandukan ke belakangnya sipi.

Babak kedua yang bermula, jelas memberikan perspektif berbeza yang mana Selangor mengandakan asakan mereka melalui penguasaan penuh di bahagian tengah oleh Hardi Jaafar. D Surendran pula mampu menjaringkan gol pada minit ke46 tapi sepakannya tinggi. Akhirnya serangan yang bertali arus membuahkan hasil pada minit ke 62 apabila R Surendran bijak mencuri ruang disebelah kanan melepasi kawalan Hariri lalu meledak kencang untuk gol penyamaan. Terengganu melakukan pertukaran dengan kemasukan Mohd Shazlan Alias bagi mengisi posisi Ahmad Nordin Alias pada minit ke 71. Hariri sepatutnya menyudahkan dengan baik hantaran jauh Manaf kepadanya dalam babak akhir perlawanan tetapi tampanan lemahnya mudah buat Hamsani.

Aksi 30 minit masa tambahan jelas agak hambar buat Terengganu dengan hantaran mudah dipatahkan lawan. Peluang terbaik hadir apabila Ahmad Shahril Zakaria yang mengantikan Khairul Izwan, tersepak tinggi bola dalam keadaan kelam kabut pada minit ke2.

Penentuan sepakan penalti dimulakan oleh Selangor yang berjaya menyudahkan melalui Khairul Anuar, Razman, Amri dan Safee. Namun sepakan ke4 oleh Nasriq berjaya ditampan oleh Sharbinee. Terengganu menyempurnakan kesemua sepakan sepakan melalui Zairo, Ashaari, Manaf, Shahrizam dan Sharbinee sendiri yang melengkapkan senarai jaringan bagi memastikan tenpat ke separuh akhir milik mutlak sang Penyu.

Terengganu: Sharbinee, Saiful, Marzuki, Shahrizam, Hariri, Ashaari, Zairo, Tg Hazman, Nordin (Shazlan), Manaf, K. Izwan (Shahril)

KEPUTUSAN PERLAWANAN SUKU AKHIR 2 YANG LAIN :










LinkWithin

Related Posts with Thumbnails