Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Friday, November 12, 2010

Malaysia hanya buru satu mata


PENYERANG negara, Norshahrul Idlan Talaha (belakang) bersaing dengan pemain Jepun, Yuki Saneto pada aksi di Stadium Huadu, Guangzhou kelmarin.



SKUAD bola sepak negara makin hampir menamatkan kemarau 32 tahun bagi melepasi saingan peringkat kumpulan temasya Sukan Asia. Untuk rekod, kali terakhir Malaysia berjaya melepasi saingan peringkat kumpulan ialah pada Sukan Asia 1978 di Bangkok, Thailand.

Kini barisan pemain negara hanya perlu sekurang-kurangnya seri ketika menentang China pada aksi terakhir peringkat Kumpulan A Sukan Asia Ke-16 di Stadium Tianhe malam esok.

Seandainya seri, skuad kendalian K. Rajagobal itu akan muncul naib juara di belakang gergasi Asia, Jepun.
Namun jika tewas sekalipun, Malaysia masih mempunyai beka- lan tiga mata selepas menewas- kan Kyrgyzstan 2-1 pada aksi pembukaan untuk layak ke pusi- ngan kedua selaku empat pasukan di tempat ketiga terbaik di kala- ngan enam kumpulan.

Pengurus pasukan, Datuk Subahan Kamal berkata, pencapai- an anak-anak buah Rajagobal setakat ini wajar dipuji biarpun mereka tewas 0-2 kepada Jepun kelmarin.

"Saya tetap bangga walaupun kita tewas kepada Jepun kerana beberapa pemain kita yang beraksi semalam (kelmarin) ada di antaranya baru berusia 18, 19 dan 20 tahun.

"Tetapi mereka telah membuktikan bahawa kita masih mampu untuk menyaingi pasukan gergasi seperti Jepun.
"Saya juga yakin kita sekali lagi mampu beraksi baik untuk mene- waskan China (esok).

"Lagipun sudah lama kita tidak mencapai keputusan membanggakan setelah kali terakhir kita berjaya melepasi peringkat kumpulan 32 tahun yang lalu," kata Subahan ketika ditemui pada sesi latihan di Shiqiao No. 2 Mid- dle School semalam.

Malaysia pernah dua kali memenangi pingat gangsa pada Sukan Asia 1962 dan 1974 tetapi selepas temasya 1978, skuad bola sepak negara sering terkandas pada saingan peringkat kumpulan.

Sementara itu, Rajagobal turut melaungkan keyakinan bahawa anak-anak buahnya mampu mencatat keputusan seri atau mene- waskan China malam esok.

"Saya mahu para pemain turun beraksi dengan penuh yakin dan bersemangat tinggi sama seperti dua perlawanan sebelum ini biarpun China bakal mendapat soko- ngan puluhan ribu penyokong di stadium.

"Saya juga sudah mengingatkan pemain, biarpun kita kini tanpa beberapa tonggak yang cedera, mereka yang ada ini perlu mempersiapkan diri masing-masing bagi menghadapi perlawanan itu.

"Jangan terlalu takut dengan China kerana mereka juga menghadapi tekanan kerana perlu menewaskan kita untuk layak, sedangkan kita hanya perlukan seri," kata Rajagobal.

Hanya latihan ringan dilakukan semalam dengan disertai 17 pemain manakala S. Chanthuru yang cedera buku lali pada perla- wanan pertama masih berlatih secara bersendirian.

Sumber: KOSMO

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails