Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Saturday, June 12, 2010

KITA PERLU HANTAR PAKAR TEKNIKAL KE AFRIKA SELATAN

SEMALAM,, sepak mula untuk kejohanan kebanggaan FIFA edisi ke-19 itu yang kali pertama diadakan di Benua Gelap, dilakukan oleh tuan rumah Afrika Selatan dan Mexico dalam Kumpulan A. Dan kesudahannya seri 1-1.


Jika tumpuan dunia berpusat kepada Steven Pienaar dan rakan-rakannya dalam barisan Bafana Bafana serta Rafael Marquez dan Carlos Vela di pihak Mexico, rakyat Malaysia harus menanti-nanti kelibat pengadil keempat, Subkhiddin Mohd Salleh di Johannesburg.


Pengadil berusia 44 tahun itu akan beraksi dari garisan tepi membantu pengadil, Ravshan Irmatov dan dua penolongnya, Rafael Iryasov dan Bahadyr Kochkorov, untuk mengendalikan perlawanan pembukaan.


Pemilihannya diiringi doa warga Malaysia. Bahkan Subkhiddin menerima sokongan moral Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. Dengar khabar Subkhiddin dicadangkan diberi anugerah Guru Cemerlang.


Berbeza dengan Subkhiddin yang mencipta sejarah menjejak rumput-rumput Piala Dunia, tiga lagi wakil negara beraksi di sebalik tabir, secara rasmi di bawah naungan FIFA. Bekas Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Dell Akbar Khan, mengetuai pasukan keselataman di Durban, manakala Dr Gurcharan Singh mengepalai pasukan perubatan di Pretoria.


Windsor John pula bertindak selaku ketua penyelaras am, atau lebih dikenali dengan istilah General Co-ordinator yang bertanggungjawab terhadap semua aspek penganjuran sesuatu perlawanan.


Beberapa rakan penulis seperti pengacara RTM, Hafizal Hamad dan Zainal Abidin Rawop dari Astro Arena antara wakil media yang dianggarkan seramai 15,000 orang sedang berkampung di seluruh Afrika Selatan untuk membawakan laporan dari perspektif masing-masing.

Tidak lupa juga orang besar FAM yang bertandang ke sana atas jemputan FIFA.


Soalnya apakah pakar teknikal atau jurulatih kita dibawa mengkaji perkembangan taktikal bola sepak moden?


Kaedah ini sudah menjadi amalan Jepun, Korea Selatan dan tentunya negara lain yang mengambil serius pembangunan pelbagai peringkat. Jepun sedar jurulatih peringkat remaja harus dikirim meneliti aspek persiapan pasukan pada kejohanan besar.


Mereka dikirim ke gelanggang berkaitan mengkaji pelbagai sudut persiapan, corak latihan, aspek taktikal dan diberi kesempatan menemu ramah jurulatih.


Dari situ, jurulatih terbabit mengkaji sama ada possession football (corak permainan sabar berteraskan kemahiran menyimpan bola) atau counter-attack (serangan balas) lebih berkesan atau tidak.


Elok juga kita belajar mengutamakan golongan teknokrat dalam hal-hal tertentu dan jangan asyik melebihkan ahli birokrat. Jurulatih di kalangan teknokrat bakal berkongsi ilmu dan maklumat dengan anak buah mereka, sekali gus mendedahkan mereka kepada corak dan perkembangan bola sepak moden.

bilakah FAM nak berubah.........................

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails