Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Sunday, May 16, 2010

Piala Obama 2010

Image


Image


Jadual Perlawanan Harimau Muda A
Green Soccer Bowl

Venue : Pontiac Silverdome, Detroit, Michigan

Mei 20 2010 (Kha) :

Puerto Rico v Malaysia (8pm/ Waktu Malaysia Mei 21 08:00)

Mei 22 2010 (Jum) :

Puerto Rico/Malaysia v Nigeria (B Team ) ((6pm /Waktu Malaysia Mei 21 06:00)

Kenya v Ghana (B Team) (8pm/ Waktu Malaysia Mei 23 08:00)

Mei 23 2010 (Jum) :
Consolation games : 6pm
Championship : 8pm

Skuad Harimau Muda A yang juga merupakan pasukan Bawah 21 tahun (B-21) tidak akan melepaskan peluang keemasan untuk menimba pengalaman berharga ketika kesempatan menyertai Pertandingan Bola Sepak Jemputan Piala Presiden Amerika Syarikat (AS) - Piala Obama di Michigan.

Ini kerana, bukan calang-calang pasukan yang turut serta dalam kejohanan selama dua minggu itu. Trio Afrika, Kenya, Ghana dan Nigeria sudah mengesahkan penyertaan selain Puerto Rico, Argentina dan tuan rumah, Amerika Syarikat.

Justeru, Harimau Muda akan menggunakan tempoh lebih seminggu ini untuk berehat dan memperkemaskan beberapa aspek penting permainan sebelum berlepas ke Amerika Syarikat pada 17 Mei depan.

Jurulatih, Azraai Khor Abdullah akan menggunakan 24 pemain sedia ada bagi kempen itu. Berita gembira menyelubungi skuad B-21 apabila dijangka menurunkan kesebelasan terbaiknya selepas kesemua pemain dilaporkan telah pulih daripada kecederaan dan mula menyertai latihan. Hanya A.Thamil Arasu sahaja yang memerlukan tempoh seminggu lagi untuk pulih sepenuhnya.

Pertandingan kompetitif sedemikian merupakan salah satu usaha Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk membentuk skuad mantap dalam usaha melaksanakan misi mempertahankan pingat emas Sukan Sea di Jakarta.

Timbalan Presiden FAM, Datuk Redzuan Tan Sri Sheikh Ahmad berkesempatan mengunjungi pasukan itu yang kini berpangkalan di Vion, Slovakia dan sempat berpesan hanya yang terbaik sahaja yang akan dikekalkan sebagai amanat buat para pemain.

Piala Obama dijangka tetap meriah dan dianggap 'pembuka selera' kerana ianya melibatkan perlawanan kempetitif selepas rata-rata liga bola sepak di seluruh dunia berehat sementara sepak mula Piala Dunia.

Perkembangan ini menggembirakan Azraai Khor dan berkata, "Ini ada lah satu peluang dan pengalaman yg amat baik untuk pasukan muda saya.Kami tidak akan mendapat peluang sebagini di lain kejohanan yg kami sertai dan kami sedang menyiapkan diri untuk kejohanan ini dari Slovakia."

Sekalipun beberapa pasukan seperti Ghana dan Nigeria memutuskan untuk menghantarkan pasukan yang terdiri daripada pemain domestik, ia tetap cabaran besar dan pendedahan terbaik buat Harimau Muda A.

Nigeria yang gagal layak bertanding dalam Piala Benua Afrika (CHAN) akan menggunakan kesempatan ini untuk memberi pendedahan kepada pemain.

Kenya pula, akan menurunkan barisan terbaiknya sebagai penghormatan kepada Presiden AS, Barack Obama yang berketurunan daripada sana.

Harimau Muda perlu mengharungi satu perlawanan pada 15 Mei bertemu dengan Slovan Duslo Šaľa sebelum berlepas ke AS. Malah, Harimau Muda juga telah membuat rayuan melalui ejen di Slovakia bagi menangguhkan perlawanan menentang kelab Ruzomberok B pada 22 Mei nanti.

Harimau Muda A akan melengkapkan jadual dalam Liga Remaja Slovakia itu dengan MFK Zemplín Michalovce (29 Mei).

http://www.stadiumastro.com/Othersports/OtherSportsArticle/tabid/171/newsId/76320/Default.aspx

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails