Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Tuesday, March 16, 2010

FAM mempertahankan kehadiran Harimau Muda A dalam Liga 1 Slovakia


ANTARA aksi skuad Harimau Muda A ketika bertemu MFK Zemplin Michalovce di Slovakia, Sabtu lalu.


Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) hari ini mempertahankan keputusan untuk menghantar Harimau Muda A untuk bermain di liga Pertama Slovakia dan menganggapnya sebagai suatu upaya untuk meningkatkan prestasi negara dalam bolasepak.

Naib presiden FAM Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad berkata, tugas pasukan U-21 tidak bererti bahawa FAM menghamburkan wang.

"Hal itu subjektif dan FAM memantau prestasi mereka di sana. Jika yang hanya bermain persahabatan, mungkin mereka juga bermain di sini tapi kami ingin bahawa mereka bermain untuk meningkatkan kemahiran dan pengalaman."

"Saya ingin menekankan bahawa FAM tidak akan membuang-buang uang dan kami berharap untuk sokongan awam," katanya pada sidang akhbar berkaitan dengan masalah tentera perjalanan ke Slovakia di Wisma FAM, Kelana Jaya, pada hari Isnin.

Beliau mengulas laporan akhbar yang mengkritik skuad's particiapation di liga Pertama Slovakia sebagai perlawanan hanya bermain persahabatan dan bahawa pasukan itu tidak berdaftar sebagai sebuah pasukan yang bersaing di liga itu.

Redzuan berkata terus-menerus memantau prestasi pemain dan mereka fokus pada permainan mereka.

"Ini pertama kalinya sebuah pasukan kebangsaan yang bermain di liga asing dan kami telah berusaha keras untuk memberikan kesempatan itu untuk meningkatkan kemahiran bola sepak di negara itu," katanya.

Redzuan berkata bahawa selepas bertugas di slovakia Harimau Muda A akan bermain di Piala Presiden Obama di Michigan, Amerika Syarikat daripada bulan Mei 18-25.

Menurut dia, selepas bermain di liga Pertama slovakia, Harimau Muda A yang diharapkan untuk bermain di Liga Singapura tahun depan apakah itu diluluskan oleh Persatuan Bola sepak Singapura.

Redzuan bercadang untuk menetapkan empat perlawanan antarabangsa untuk pasukannya dengan U-21 pasukan dari Austria, Republik Czech, Hungary dan Poland, tapi tarikh belum diperbaiki.

''Di mana-mana tempat lain pun boleh main persahabatan tetapi ketika perancangan dibuat Januari, ruang yang kami ada agak terhad untuk ke negara lain macam England, Brazil atau Jepun.

"Saya akui kami terlambat bertindak dalam soal itu tetapi kami disahkan main di Slovakia pada pertengahan jadual liga.

''Jika pasukan kita menang dan dapat mata pun, masih tidak akan jadi juara, namun ia satu pendedahan dengan pasukan yang kuat. Kita patut bersyukurlah apabila ada sebuah negara yang akan bermain Piala Dunia 2010, sanggup terima negara di ranking 146 dunia macam kita.

"FAM tetap menerima apa sahaja keputusan perlawanan di liga itu walaupun pasukan dibelasah dan terus kalah. Dulu Brazil kami pernah bawa sebuah pasukan bawah 20 tahun di bawah K. Rajagobal dan kalah teruk dalam satu kejohanan di Brazil tetapi lihatlah hasilnya selepas itu di Laos (pingat emas Sukan SEA, Disember lalu)," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.

Dalam perlawanan ketiga, Sabtu lalu, anak buah Azraai Khor Abdullah kalah 0-3 kepada MFK Zemplin Michalovce yang menyusuli kekalahan 1-4 dan 0-2 kepada Slovan Duslo Sala (27 Februari) dan MFK Ruzemberok B (6 Mac).

Di samping itu, Harimau Muda juga seri 2-2 dengan MFK Zilina pada perlawanan persahabatan di luar jadual liga (3 Mac).

Dalam pada itu, Redzuan berkata, FAM juga dijamin dapat melangsungkan beberapa perlawanan persahabatan dengan Republik Czech, Poland, Austria dan Hungary.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad yang dua kali mengunjungi Slovakia termasuk ketika lawatan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim pada minggu lalu, berkata: "Kami cuma membiayai perlawanan itu dari segi yuran penyertaan, persediaan gelanggang tuan rumah, upah pengadil dan pemungut bola serta jamuan untuk pasukan pelawat - ia merupakan syarat asas bermain liga itu.

"Namun, apabila mengetahui pihak lawan juga tidak diberi mata ketika menentang Harimau Muda A, saya masih tidak begitu kisahkan sangat dan tidak cuba mempersoalkannya dengan ULK kerana pasti kurang manis untuk berbuat begitu kepada pihak yang menyambut kita bermain di sana dengan tangan yang terbuka."

Mengenai sama ada kelab lawan memandang serius aksi dengan Harimau Muda A, kata Azzuddin: ''Ia subjektif dan sukar mengukur jika rentak lawan cuma 10 atau 20 peratus tetapi bagaimana mereka masih menang besar jika tidak serius. Semua perlawanan juga melibatkan pemain berdaftar dengan ULK malah ada yang menurunkan pemain yang melebihi 21 tahun.

"Datuk Razali dan Datuk Zolkples Embong (Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara) yang menyaksikan perlawanan itu, turut mengakui pasukan lawan bermain dengan sengit dan serius. Anda (media) boleh tanya mereka jika mahukan pandangan yang bebas dan berkecuali mengenai sejauh mana serius lawan Harimau Muda A itu.

"Ada seorang pemilik kelab liga itu secara lisannya bersedia menerima tiga pemain kita menyertai kelabnya secara sepenuh masa malah Persatuan Bola Sepak Slovakia kini menimbangkan untuk meletakkan pasukan kita bermain dalam liganya, musim depan dari Ogos hingga November ini dan Februari hingga Mei depan."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails