Football Association Malaysia

BE THE 12TH MAN

BE THE 12TH MAN

Tuesday, December 15, 2009

MALAYSIA KE FINAL


Baddrol Bakhtiar (dua dari kiri) meraikan gol jaringannya bersama rakan sepasukan (dari kiri) Mohd. Sabre Mat Abu, Safiq Rahim dan K. Gurusamy Govanda ketika menentang Laos dalam perlawanan separuh akhir bola sepak lelaki Sukan SEA di Stadium Utama Kompleks Sukan Nasional Laos dekat Vientiane, semalam.

Disember 14 2009 - Sudah 20 tahun Malaysia tidak mengecap pingat emas Sukan Sea dengan kali terakhir Malaysia menang emas ialah pada 1989 di Kuala Lumpur apabila menewaskan Singapura 3-1.

Gol jaringan Baddrol Bakhtiar hasil hantaran silang didepan gawang Laos melalui Abdul Manaf Mamat dan Baddrol yang menunggu melakukan sepakan gunting, menerjah ke jaring Laos untuk gol pertama.

Selepas gol tersebut pemain Malaysia seolah-olah berasa selasa, membenarkan Laos melakukan asakan bertubi-tubi.

Akibatnya Laos berhasil menyamakan kedudukan pada minit 74 apabila Kanlaya Sysomvang yang tanpa dicabar melepaskan sepakan jauh dari kotak penalti untuk menewaskan penjaga gol Malaysia Sharbanee Allawee.

Baddrol sekali lagi berjaya menjarakkan kedudukan apabila berjaya menolak bola masuk ke gawang hasil dari pergelutan di pintu gol Laos akibat dari cubaan S. Kunanlan mengenai palang gol dan melantun ke kawasan permainan sebelum Baddrol yang berkejar bergelut dengan pertahanan Laos walaupun terjatuh namun berjaya menolak masuk pada minit 79.

Gol ketiga Malaysia terhasil apabila umpanan ke dalam petak penalti Laos melalui Norshahrul Idlan Talaha di sambut oleh Safiq Rahim pada minit ke 85.

Malaysia: 28 Sharbinee Allawee Ramli, 6 Nasriq Baharom, 7 Aidil Zafuan Abd. Radzak (k), 24 Muslim Ahmad, 2 Sabre Mat Abu (11 Azmi Muslim), 16 S. Kunanlan, 10 Safiq Rahim, 15 K. Gurusamy, 23 Baddrol Bakhtiar, 14 Abdul Manaf Mamat (12 Amar Rohidan), 9 Norshahrul Idlan Talaha (4 Asraruddin Putra Omar).

Simpanan: 1 Mohd Farizal, 3 Mahalli Jasuli, 4 Mohd Asraruddin, 18 Mazlizam Mohamad

You tube: Malaysia 3-1 Laos
You tube: Malaysia 3-1 Laos
You tube: Malaysia 3-1 Laos Gol Pertama Malaysia
You tube: Malaysia 3-1 Laos
You tube: Malaysia 3-1 Laos
You tube: Malaysia 3-1 LaosSeparuh masa kedua
You tube: Malaysia 3-1 Laos
You tube: Malaysia 3-1 Laos Gol Pertama Laos
You tube: Malaysia 3-1 Laos Gol Kedua dan Ketiga Malaysia

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails